søndag 10. oktober 2010

Lærer bedre med blyant enn tastatur

Ja så var det bare èn dag igjen til neste samling, og dette er min første blogg. Det tok sin tid å komme i studentmodus igjen. Har vært ganske stresset på å finne noe nyttig å blogge om, men det tar tid å sitte og surfe på nettet, og samtidig finne noe som ingen av de andre har blogget om. I torsdagens VG kom jeg imidlertid over en artikkel som jeg syntes var interessant og aktuell i forhold til bruk av IKT i begynneropplæringa. 
Overskrifta het: Lærer bedre med blyant enn tastatur.
Førsteamanuensis ved Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger, Anne Mangen har sammen med nevrofysiolog Jean-Luc Velay fra Universitetet i Marseille skrevet en artikkel som er publisert i den vitenskapelige antologien Advances in Haptics.
Dette er noe av det som stod i artikkelen: Evnen til å forme bokstaver ved å tegne de strekene og buene de består av uten å ha de ferdig på et tastatur, kan vise seg å være viktig for læreprosessen. Forskningsgruppa til Velay utførte et eksperiment som viser at det er andre områder i hjernen som aktiviseres når vi ser bokstaver vi har lært å skrive for hånd, enn når vi ser bokstaver vi har lært å skrive på tastatur. Bevegelsen man utfører når man skriver for hånd, etterlater et motorisk minne i et område i hjernen som er knyttet til sansemotorikk. Dette er ifølge Mangen til hjelp når vi skal gjenkjenne bokstavene visuelt, altså når vi leser. Det tyder på en sammenheng mellom lesing og skriving, og det tyder på at sansemotorikken kan være en støtte i lesingen, ifølge Univers. Hun mener det kan være en viktig lærdom i en generell debatt om digitale læremidler og i en diskusjon om hvorvidt vi trenger å skrive ting for hånd mer i framtiden.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes det har vært for mye fokus på å skrive på datamaskiner i undervisningen i de senere årene. I min praksis har jeg hatt elever som fikk skrive på datamskinen fordi det var så vanskelig å skrive for hånd. Det var ikke dysleksi som var årsaken. Min grunnleggende datavegring førte til at jeg undret meg over hvorfor denne eleven ikke kunne skrive oppgaver for hånd. Gjennom å fokusere på å skrive korte tekster for hånd, samtidig som eleven hadde en øvebok der vi fokuserte på at bokstavene skulle være "leselige", økte denne eleven sine ferdigheter innen håndskriving.(på ungdomstrinnet)

    Den dagen teknologien svikter blir det vanskelig å kommunisere...(Det er ikke meningen å være negativ...)

    Jeg synes det skulle være mer fokus på håndskriving både på ungdomstrinnet og i den videregående skole.

    Tre ganger hurra for kulepennen!

    SvarSlett
  2. Enig med deg Kristin. Kanskje er det fordi du og jeg er i samme kategori (datavegring).
    Det er flott at dagens elever får data inn med morsmelka, men vi kan jo ikke legge blyanten helt bort heller. Tror det er viktig med blyanten i grunnleggende lese- og skriveopplæring. Videre tror jeg det er viktig å vedlikeholde håndskrifta videre i skoleløpet. Vi har da faktisk fremdeles bruk for å kunne skrive for hånd i en del sammenhenger.
    Kanskje legger man mer skjel i en oppgave hvor man faktisk skriver for hånd, enn når ordene blir til på et tastatur hvor alle bokstavene kjennes likt , uansett hvilken bokstav man trykker på.

    SvarSlett