mandag 18. oktober 2010

Det er nå gått noen dager siden jeg kom hjem fra tre spennende samlingsdager på Norsk 2. Det var mye nyttig å lære, ikke minst begynner jeg å se konturene av Bloggens muligheter.
Man kan jo blogge om alt, og så alle gode tips og idèer til nettsteder man får, og ellers ting man kan gjøre i forhold til IKT.
Mitt forhold til bruk av data i undervisningen har stort sett vært datatimer på skolens datarom èn gang i uka hvor vi har arbeidet med kravene i K06(1.-4.trinn). Det er likevel mye man kan gjøre selv om man arbeider med formelle krav, det er igrunnen bare fantasien som setter en stopper.(Har skjønt dette enda mer etter siste samling).
 Vi har brukt nettadressene i matematikkverket Multi ganske mye.I disse timene har jeg virkelig sett mulighetene til differensiert undervisning. De raskeste og flinkeste elevene har bedt om å få arbeide med oppgaver på høyere trinn, og det har vært inspirerende å se hvor engasjerte elevene blir når de får arbeide på andre måter. Også svakere elever blir inspirert på en helt annen måte.
Hittil har jeg latt elevene skrive referat fra "lesekvartbøkene" for hånd, men tenker nå at dette vil jeg heretter la dem gjøre på PC-en. Det vil gi dem en mulighet til å illustrere med bilder fra boka, noe som vil gjøre arbeidet ekstra motiverende.
 Å samle alle referatene i et klassebibliotek vil kanskje bidra til nyskjerrighet på hverandres valg av bøker, noe som igjen fører til økt leselyst.
Et lite hjertesukk til slutt.
Vil ikke være negativ, men faktum er at man i de fleste klasserom bare har to til tre PC-er som skal fordeles på en hel klasse.
Utfordringene blir da å få til en effektiv og funksjonell bruk av PC-en i den daglige undervisningen med stor klasse, to til tre PC-er, og bare er èn lærer.
Er det noen som har noen gode tips?

4 kommentarer:

  1. Kan stasjonsjobbing være en ide? Dele klassen inn i grupper. En gruppe jobber på data, mens de andre gruppene jobber med andre ting.

    SvarSlett
  2. Prøv stasjonsundervisning. I startfasen kan den lærerstyrte stasjonen være den med data, inntil elevene klarer denne selv. Stasjonsundervisningen er unik, i mine øyne, på å nå elevene på flere måter og innlæringen blir mer variert, innholdsrik og motiverende. Sjekk ut hvordan Nylund Skole i Stavanger arbeider med dette, for å få bedre tips. De var prøvekaniner i Norge med noe som heter EYLP (early years litteracy program). Vet ikke om skolen ennå holder på med dette som de kaller for Nylund-modellen, men google det og finn det ut! Tror du kan finne mange gode tips til stasjonsundervisning og hvordan du kan arbeide med dette her:)

    SvarSlett
  3. Kjenner en del til Nylundmodellen. Har vært på studiebesøk på en skole som praktiserte denne modellen, og det er mye positivt å si om en slik modell.
    Slik jeg opplevde det, syntes jeg imidlertid elevene ble overlatt for mye til seg selv på de ikke-lærerstyrte stasjonene. Her ble ikke tida brukt effektivt nok. Det er sikkert mange måter å organisere stasjonsundervisning på, man kan jo arbeide på tvers av klassene slik at alle stasjonene er lærerstyrte. Det har vi gjort for eksempel når vi har hatt matematikkdager, diverse prosjekter, og lignende, og det har fungert veldig bra. Min tanke/utfordring går mer på hvordan få brukt skriving på PC-en ved behov, ikke når man har et planlagt opplegg. Utfordringene i skolen i forhold til PC-er er fortsatt så stor at man kanskje er nødt til å planlegge når man skal arbeide på data, enn så lenge.
    Takk for tilbakemelding.

    SvarSlett
  4. Du reflekterer konkret og godt om bruk av IKT i egen undervisning. Hva hvis to-tre elever (tilsvarende antall pc-er) lager sine illustrerte referat i Word på omgang? På ei uke skulle alle kunne bli ferdige? Første gang trenger kanskje noen mye veiledning, neste gang mindre.

    SvarSlett