mandag 1. november 2010

Grunnleggende IKT-kompetanse

IKT er kommet for å bli. Det er noe vi bare må avfinne oss med, uansett datavegring eller ikke.
Vi som pedagoger har et stort ansvar for at elevene lærer grunnleggende bruk av PC. De fleste elevene har god kjennskap til bruk av data, men sjekker vi nærmere tror jeg vi blir overrasket over hvor mange (iallefall av de yngste elevene) som faktisk ikke behersker en del grunnleggende ferdigheter.
Hver skole bør ha en IKT-plan som tar for seg hvilke grunnleggende ferdigheter elevene skal kunne etter hvert trinn. Kompetansemålene i Kunnskapsløftet er for generelle, og kan være vanskelig å arbeide etter for lærere som selv ikke har mye dataerfaring.
Ved vår skole har skolens IKT- ansvarlig utarbeidet egen IKT- plan for de forskjellige trinn. Det gjør det lettere med ei systematisk opplæring på data.
Etterhvert som elevene har lært å logge seg inn på skolens terminalservere med eget brukernavn og passord, kan de få arbeide i eget tempo med oppgaver knyttet opp mot læringsmålene. Her er det viktig at læreren har forberedt seg godt,og laget ei liste(oppskrift) over oppgavene som elevene skal arbeide etter. Alt arbeidet elevene gjør, lagres på elevens område i forkjellige mapper avh. av arbeidsoppgaven. Det er utrolig hvor raskt elevene behersker slike grunnleggende ferdigheter og er i stand til å arbeide selvstendig på
PC-en. 

2 kommentarer:

  1. Sitter elevene hver for seg og jobber? Eksempler på oppgaver?

    SvarSlett
  2. Vi sitter på datarommet hvor elevene disponerer hver sin PC.Jeg viser på projector.VI jobber i fellesskap trinn for trinn til de har tilegnet seg en del grunnleggende ferdigheter. Etterhvert bruker vi endel av timene til egenjobbing. Eks. på oppgave vi hadde i august i
    3.klasse:

    1. Jeg kan forandre skrifttype
    2. Jeg kan bruke delete
    3. Jeg kan skrive små og store bokstaver
    4. Jeg kan skrive tall
    5. Jeg kan sette inn bilde
    6. Jeg kan tegne i paint og sette inn ei sol

    Elevene gjør så disse oppgavene i eget tempo. For hver oppgave skal elevene gjøre det som står i oppgaven. På denne måten dokumenterer de at de behersker det de skal gjøre.

    SvarSlett