torsdag 4. november 2010

Blogg best til undervisning

Ettersom jeg var ganske så på etterskudd med blogging til forrige samling, så er det bare å blogge i vei.                                                                                            
I Utdanningsbladet fant jeg en artikkel som sier at bloggene gir elevene mer valgfrihet og kontroll enn læringsportalene.

Jon  Hoem ( forsker som nylig har forsvart sin doktoravhandling "Personal Publishing Environments") mener at læringsportalene i liten grad er tilpasset de ulike studienes behov.
 Dette fordi systemene brukes til alle fag uten hensyn til ulike behov, og at læringsportalene er laget ut fra tankegangen om at de skal passe alle.
Han har forsket på bloggen som læringsmetode.
Han mener at åpenhet og deling i internettmedia er viktig for den fremtidige utviklingen av skolen. Videre sier han at ved å bruke blogg som et åpent forum for å diskutere skolemateriale, kan elevene oppnå store læringsgevinster.
Han mener at lærerutdanninga må vie digital kompetanse mer oppmerksomhet. Lærerstudenter som selv bare møter et begrenset utvalg av læringsverktøy vil heller ikke ta i bruk differensierte verktøy og metoder når de kommer ut i skole og selv skal undervise.
Ut fra Jon Hoems syn så er vel vi på rett vei med blogginga vår.

1 kommentar:

  1. Flott at du viser frem en som argumenterer for variert bruk av mange digitale læringsverktøy, herunder blogging.

    SvarSlett