lørdag 6. november 2010

Lærerens direkte vurdering gir best effekt

Nok en gang fra bladet Utdanning. Her anbefales det at man unngår å legge opp til for tidkrevende og detaljerte krav til dokumentasjon og rapportering av vurderingsresultatene. Dette sier forskere fra Universitetet i Oslo, fra EKVA/ILS (Enhet for kvantitative utdanningsanalyser/ Istitutt for ledelse og skoleutvikling) og PFI (Pedagogisk forskningsinstitutt) i en rapport.
De mener det bør stilles færre krav til skriftlig dokumentasjon. De sier videre at i arbeidet med  å finne fram til en god vurderingspraksis har man lett for å glemme at praksis i klasserommet må ha hovedfokus.  
Rapporten sier at det ligger mye godt vurderingsarbeid i den gode dialogen mellom lærer og elev om hvordan eleven kan bli bedre i faget, og også i dialogen i klasserommet mellom elever om hvordan de kan bli bedre.
Rapporten viser at det ikke finnes en felles vurderingskultur i norsk skole. Undersøkelse viser at flertallet av lærere ønsker seg nasjonale kjennetegn på måloppnåelse i sentrale fag. Flere lærere som ble intervjuet svarte at læreplanmålene er svært utfordrende, og at det er vanskelig å utvikle kjennetegn for måloppnåelse.

Nerheim Hopfenbeck mener at det er en fare for at den gode undervisning og det læreren gjør i klasserommet kan bli skadelidende dersom man fokuserer for mye på skriftlig dokumentasjon.
Dette mener også professsor John Hattie fta New Zealand. Han har sammen med forskerkollegaer gjennomgått 800 forskningsrapporter om temaet. De konkluderer med at det som best fremmer elevenes læring er det som skjer i klasserommet når læreren gir direkte tilbakemelding til elevene.
Noe å tenke på i ei tid da det stilles krav til skriftlig dokumentasjon i enhver situasjon. Kravene om skriftliggjøring av alt mulig er enormt tidkrevende, og tar mye av den tiden lærerene  skulle brukt på å lage gode differensierte undervisningsopplegg.

3 kommentarer:

  1. Det går mye tid til alt som skal dokumenteres ja. Til tider så mye at det går ut over alt det andre man skulle ha gjort..

    SvarSlett
  2. På vår skole har vi fokus på tilbakemeldinger. Desverre viser elevundersøkelsen at elevene ikke alltid opplever at de får tilbakemeldinger. Min erfaring med bruk av kjennetegn på måloppnåelse er at det egner seg godt til raske og hyppige tilbakemeldinger på arbeid de gjør, men ikke så godt til kunnskapsmål. Se gjerne eksempel på hvordan jeg bruker det:

    http://naturfagsbloggen.blogspot.com/2010/12/vurdering-av-arbeidsbok.html

    SvarSlett